Tuesday, 19 April 2011
Loan Keliling Pinggang
bismillahirahmannirahim (membacanye sambil tenangkan diri)..so,hr ni adalah hari yg sy paling berpoya2 dalam sejarah kerana sampi opis leh blank xtau apa nak wat (akibat tgk punch card staff, sume pakat cuti,m.i.a dan etc..bos skang kene buli k) jadi sy watla karangan. karangan ini timbul dlm ketaktentuan otak lalu tiba2 terasa nak mengira duit-duit sekalian,perbelanjaan sekalian dan hutang-hutang sekalian. maka terbitla fakta bahawa rupenyer saya begitula byk wang dihabiskan kpd bende2 xberfaedah.hurm, sedih at the age of 27th sudah struggling to hidp..but actually it's start at the very beginning when saya masuk uni. yes,till now like the others i xhbs lg byr ptpttipu tu...jadi,now i bertekad anak i nanti kalo ble say NO to ptptn or any loan or kurang2 wt loan berhemah ala2 sspn.haha..mujurla kejaan (puji ah jap kan) menganjurkan kwsp maka selepas 3thn (iaitu kini) saya boleh mengenjoy wang itu. tapi hakikatnya tidaklah bole brape enjoy krn senarai perkara sperti diatas. tapi atleast tis month dpt ah byr bunga2 cinta ptptn yg makin mekar (memang selama ni dok byr bunga je ok!).agak2 nye ble la sebagai seorang manusia a.k.a penjawat awam ble hidop ngn selesa..hurm. so sume pengalaman hidup ni espesialy bahagian financial i hv a lot to share..seperti how to manage ur salary,manage ur wedding bujet n manage ur house loan,since loan umh pula bakal menjengah dlm list i (ahaks..pandai ckp pasal bujet tp sendiri kantoi but atleast i know kan??). formula ni telah terpakai buat miss sunkiss n moonlite sehingga beliau berkata...sissy, wer do my money gone all tis while??(sendiri jawab la kan..tol tak sissy?) hehe...
Kepercayaan Kepada Tuhan
Kesetiaan kepada Raja & Negara...etc.da cam kat perhimpunan skola da..the main thing is,focus on the title only.it's because satu kejadian telah berlaku kepada saya dimana saya telah MENGHILANGKAN cincin perkahwinan saya (ok..memang stupid HILANGKAN cincin kawen sendiri). saya sangka ianya benar-benar hilang kerana da berhari-hari mencarinya tapi tidak ketemua jua. siap berkomplot bagai dengan acik cleaner namun xberjaya.doa dipanjatkan dengan penuh kekusyukkan dimana ayatnya berbunyi begini..ANDAI KEMUNGKINAN ITU KETENTUANMU..MAKA MUNGKINKANLA KUKETEMU BARANG ITU (lebih kurangla ye..). dan takdir Allah, rupenyer barang itu telah lama dijumpai oleh suamiku (da berhari2 tanya dia xnak ngaku u olls..nk surprise gitu). legala rasa dihati,janji dengannya xwat lagi. btw i tambah satu cite lagi, my hubby gak pernah kehilangan wallet dipadang ketika bermain akibat dicuri org (gift masa cintan2 dulu). so sgt kiciwa i bgtau my mum (ketika itu berada di Mekah) n mintak dia doakan semoga ketemu wallet itu semula (walau xbyk duit dalamnya,tapi ic,bank card sume lae penting) maka satu hari (selepas lebih sebulan kot) a man called him bgtau jumpe his wallet. n the shocking thing is jumpe masa dia tengah mancing/menjala ikan. maka dalam sungai la dibuang agaknya wallet tu oleh sang pencuri. and muliala hati sipenjala ikan gigih mencari contact num untuk memaklumkan akan kejumpaan beliau (bayangkanla cmana dia godek2 wallet tu + ilham dr Allah, maka terjumpa num dan etc..). jadi sesungguhnya Allah Maha Besar!Allahhu Akbar!
Monday, 18 April 2011
Weight Loss Vacation Location..do they really exist??
macam tertera diatas, adalah sangat kreatif manusia kini kerana begitu rajin memikirkan perkara hingga ke tahap itu.maka disini tanpa buang masa saya share kan link terbabit (moga pas ni malaysia akan terdapat lokasi seperti dimaksudkan..menarik kan!or just bring the idea to daddy instead.hurm??) the link:http://travel.yahoo.com/p-interests-39271147
Wednesday, 13 April 2011
daughter,sista,worker,wife and MTB
the phrase above reflects my life in the sequence written.really hard jugling those title (br realize sat ni agaknye).sebab tiba2 terfikir have i dun well enough??yelah, others maybe tak consider how to fullfill those title but for me tats y u r here..in tis world!especially being a daughter..having a long distance relationship wif my family (daddy-n9,mom-jeddah,bro-cheras,sissy-sebelah pintu je nok..haha) really smtimes make me think if someday i lost them (after viewing oprah show tat talked bout family of 4 being killed by a maniac) akan menyesal kerna xjadi yg terbaik tuk mereka..hurm.tapi manusia xsempurnakan.mana mampu untuk menjadi perfect as yg diingini.wat eva it is i just pray to GOD tat someday they (who r around the above title) fill tat im complete their live (heaven kan kalo gitu). but anyway as MTB (mom to be), i wish tat my rezeki will come someday to hv the title.so much to say,so little time tat i hv,my hubby is on his way,so meet u olls next time (hehe..pantun omputih gitu).
*p/s:hope the coretan written do inspired u cause tak banyak yg dpt cahaya itu..lalala.selamat beramal!
*p/s:hope the coretan written do inspired u cause tak banyak yg dpt cahaya itu..lalala.selamat beramal!
Thursday, 31 March 2011
Bile Saya Puas Bekerja
alhamdulilah penat lelah selama sebulan ini berbayar apabila event yang dirancangkan 'berjaya'.berbagai onak dan duri dilalui bagai ditusuk terus ke kalbu namun berkat hati yang tabah ketempuhi jua. sejujurnya event ini tidak mencapai sasaran sepenuhnya tapi kita hanya mampu merancang dan tuhan saje yang menentukannya.namun sumenyer terasa PUAS n BERBAYAR bile media coverage sangat superb ini kali.we all dapat centre page siap cover 2 pages of story lae gitu..mungkin itu berkat saya gigih mencari baju si media yang begitu 'teruja' kerana kehilangan kebajuannya.if its a yes..thanks to u guys.lav ya!hehe..(kalo nak tau jenoh gue berpeluh mencari plus bergurindam didalam hati melayan kerenah si media yg cumel itu..lalala).diharapkan event seterusnya mendapat keberkatan daripada IIlahi..amin!!
Monday, 28 March 2011
Gardening like Martha Stewart
pagi ni saya cuti.jadi menjelajahla ke kawasan penanaman ataupun cumelnye my kitchen garden.hehe..selak punye selak tgk makin byk la pest yang riang gembira disana.terpikirla dikepala bagaimanakan cara untuk mengatasi.da guna racun pon tak lut.takan nak buh lagi.terpikirla untuk buat secara semulajadi.sambil berpikir sambil menegok tv.maka keluarla Martha Stewart dengan segmennya tanpa diduga Garden Remedies.walaaah..settle masalah (iaitu ade ulat2 putih berterbangan didaunan tanamanku).jadi disini saya share buku yang dicadangkan (makngah rupenyer guna sabun pon da ckp nak halau mende alah tu.xyah gigih g nurseri bagai k)..
The Truth About Garden Remedies: What Works, What Doesn't, and Why by Jeff Gillman. da search kat MPH online.rege RM53.00..selamat membaca!
cak!..rosemary disisi disebelah pokok owen tu..turut tidak serta bersama gambar adalah parsley and sage
*nak letak wishlist english herbs yg harus dibeli.takat ni da ada 3 jenis..lalala
The Truth About Garden Remedies: What Works, What Doesn't, and Why by Jeff Gillman. da search kat MPH online.rege RM53.00..selamat membaca!
cak!..rosemary disisi disebelah pokok owen tu..turut tidak serta bersama gambar adalah parsley and sage
*nak letak wishlist english herbs yg harus dibeli.takat ni da ada 3 jenis..lalala
Umrah List
alhamdullilah,harini sorg lagi sahabat (insyallah) suda menjejakkan kaki ke madinah. teringat ketika pertama kali menjejak kaki kesana dulu.hati tak keruan dari hari pertama mama ajak kesana, tapi sesampainya disana bagi disorong hati olehNYA. subhanallah kuasa ALLAH. tiada keraguan lagi. maka dengan itu, saya ingin juga share disini akan beberapa kelengkapan yang perlu ada (ikut pengalaman sendiri) untuk kesana. hampir lengkap rasanya kalo kita mengamalkan cara hidup yang samala. saya bahagikan keperluan ikut aktiviti yang akan dilakukan disana.
ziarah
1.jubah set ( tudung, inner baju + suar) (2 helai)
2.selipar / sandal (kaki berstokin k)
3.beg sandang set ( baby wipes+air+buku panduan solat sunat+buku doa harian+tasbih (beli kt sna je byk cntk2)+quran kecil/download didlm phone+shades+vaseline+bedak-cikitla+plastik simpan selipar)
umrah
1. jubah umrah set (2 helai) / telekung (2 helai)
2. selipar / sandal (kaki berstokin juge)
3. beg sandang set (buku panduan umrah+gunting+air+buku doa harian+buku panduan solat sunat+tasbih+quran kecil/download didlm phone+shades+plastik simpan selipar)
harian (maksudnya keperluan tidur/solat di masjid etc).
1.tshirt-5 helai
2.suar trek-5 helai
3.stokin-5 helai (beli sikit je kt msia sana pon byk)
4.baju kelawar-3 helai (i pki baju ni je g masjid nabawi tapi pakai stokin n sarung tanganla sbb sgt selesa
5.xyah bwk baju kurung sbb korg takan sempat iron pon
6.beg plastik sederhana besar bbrp helai tuk dijadikan bagai baldi disana wer u all akan rendam baju didalamnya. if needed bwk la berus skali.
7.hanger dalam 5 unit
*keperluan ni tuk pompuan tapi leh guna tuk laki gak coz i pon siapkan list yg sama tuk asben.edit ckit2 la
moral of the story xperlu gigih bwk beg stok smpi tuk 2mgg. i bwk tuk 5hari nyer set tapi beg agak besa to give space tuk isi goodies balik nti. xmo beg branak sbb tkt kene caj. jadi i siap membasuh bagai disana.tapi xperlula bwk sabun bsh sbb sna byk plus takan buih sabun kite disana dek krn airnye yg masin. so jgnla bwk bj yg berat materialnya.cotton plg sesuai krn selesa n cepat kering ble basuh sbb ringan.sidai baju didalam toilet disna insyallah basuh pas smyg subuh by isyak kering krn toilet dia sgt panas krn haba dari luar. hope tis will guide u all coz i wrote the same list to my other fren.
selain itu,kelengkapan rohani juge perlu dimana sekurangnya2 fasihla mengerjakan solat hajat,taubat,tahajud.plus since u r in long journey tahula juga solat dlm kenderaan/duduk, solat jamak n qasar.
satu lagi soalan org slalu tnya bape lama u nak wat umrah.jwpnye satu jam insyallah leh siap.kalo xramai orgla.jadi kene pandai adjust time.we all smpi sna test dua tigala waktu yg sesuai n conclusionnye adalah pas subuh n zohor sbb waktu panjang untuk ke waktu seterusnya. lg st pas zohor memang org malas kuar sbb panas jadi waktu tu org paling skit.tgk je terik masa zohor tu tapi kuasa tuhan ble da niat senang je sume.insyallah..
ziarah
1.jubah set ( tudung, inner baju + suar) (2 helai)
2.selipar / sandal (kaki berstokin k)
3.beg sandang set ( baby wipes+air+buku panduan solat sunat+buku doa harian+tasbih (beli kt sna je byk cntk2)+quran kecil/download didlm phone+shades+vaseline+bedak-cikitla+plastik simpan selipar)
umrah
1. jubah umrah set (2 helai) / telekung (2 helai)
2. selipar / sandal (kaki berstokin juge)
3. beg sandang set (buku panduan umrah+gunting+air+buku doa harian+buku panduan solat sunat+tasbih+quran kecil/download didlm phone+shades+plastik simpan selipar)
harian (maksudnya keperluan tidur/solat di masjid etc).
1.tshirt-5 helai
2.suar trek-5 helai
3.stokin-5 helai (beli sikit je kt msia sana pon byk)
4.baju kelawar-3 helai (i pki baju ni je g masjid nabawi tapi pakai stokin n sarung tanganla sbb sgt selesa
5.xyah bwk baju kurung sbb korg takan sempat iron pon
6.beg plastik sederhana besar bbrp helai tuk dijadikan bagai baldi disana wer u all akan rendam baju didalamnya. if needed bwk la berus skali.
7.hanger dalam 5 unit
*keperluan ni tuk pompuan tapi leh guna tuk laki gak coz i pon siapkan list yg sama tuk asben.edit ckit2 la
moral of the story xperlu gigih bwk beg stok smpi tuk 2mgg. i bwk tuk 5hari nyer set tapi beg agak besa to give space tuk isi goodies balik nti. xmo beg branak sbb tkt kene caj. jadi i siap membasuh bagai disana.tapi xperlula bwk sabun bsh sbb sna byk plus takan buih sabun kite disana dek krn airnye yg masin. so jgnla bwk bj yg berat materialnya.cotton plg sesuai krn selesa n cepat kering ble basuh sbb ringan.sidai baju didalam toilet disna insyallah basuh pas smyg subuh by isyak kering krn toilet dia sgt panas krn haba dari luar. hope tis will guide u all coz i wrote the same list to my other fren.
selain itu,kelengkapan rohani juge perlu dimana sekurangnya2 fasihla mengerjakan solat hajat,taubat,tahajud.plus since u r in long journey tahula juga solat dlm kenderaan/duduk, solat jamak n qasar.
satu lagi soalan org slalu tnya bape lama u nak wat umrah.jwpnye satu jam insyallah leh siap.kalo xramai orgla.jadi kene pandai adjust time.we all smpi sna test dua tigala waktu yg sesuai n conclusionnye adalah pas subuh n zohor sbb waktu panjang untuk ke waktu seterusnya. lg st pas zohor memang org malas kuar sbb panas jadi waktu tu org paling skit.tgk je terik masa zohor tu tapi kuasa tuhan ble da niat senang je sume.insyallah..
Subscribe to:
Posts (Atom)

